Od knedlíků k Sushi

Sushi článek

 

OD KNEDLÍKů K SUSHI

 

 

Kuřo či kachno špenáto knedlo

 

České pohostinství prošlo za posledních 15 let výraznými změnami. Na počátku 90. let se většina provozoven chtěla odlišit od klasických českých restaurací a hospod, a vznikaly tak první fastfoody a pizzerie. Tato zařízení později doplnily mezinárodní restaurace, které nabízely do té doby neobvyklé speciality, jako je například japonské sushi.

Americké fastfoody se v Česku poprvé objevily v roce 1992, kdy byla v březnu ve Vodičkové ulici v Praze otevřena první restaurace McDonald's. "Tehdy jsme první den obsloužili 11 tisíc zákazníků. Někteří z nich nám pak psali, že firmu znají ze zahraničí a jsou rádi, že je i u nás," popsala své vzpomínky mluvčí firmy McDonald's Drahomíra Jiráková.

Dodala, že dnešní zákazníci se od těch dřívějších v mnohém liší. "Lidé změnili své stravovací návyky, chodí jíst ven velmi často a zajímá je vyvážený životní styl i strava, o které chtějí vědět co nejbližší informace," podotkla Jiráková.

Společnost McDonald's, která má nyní v ČR 72 restaurací, na změnu v chování zákazníků reagovala rozšířením nabídky mimo jiné o ovocné a zeleninové saláty, bio mléko a nesycené nápoje. Zdravější nabídku připravil i další velký řetězec KFC, který byl v Česku poprvé otevřen v roce 1994 a nyní má v ČR 44 restaurací. Na celkovém počtu stravovacích zařízení se fastfoody podílí osmi procenty, což je stejné číslo jako v roce 1998.

Itálie na talíři

Vedle fastfoodů se v ČR v 90. letech otevíraly i první pizzerie, jejichž současní návštěvníci jsou podle provozovatelů náročnější než dříve. "Lidé dnes vyžadují originální italské suroviny, kvalitnější vína a samozřejmě i kvalitnější servis a obsluhu," hodnotí dnešní hosty Martin Kalvoda z brněnské Pizzerie U Kalvodů.


Pizza

 

Podle Petra Mostka z pražské pizzerie La Palma návštěvníci také požadují pravidelnou obměnu jídelního lístku. "Dnešní zákazníci reagují ihned na nová jídla a nápoje, což je rozdíl oproti minulosti, kdy nové nabídky potřebovaly i měsíc až dva, aby se dostaly 'na talíř'," popsal Mostek.

Zatímco dříve hosté volili těžší jídla podobné spíše české kuchyni, dnes preferují lehčí varianty. "Zákazníci si zpočátku vybírali taková italská jídla, kde bylo hlavně hodně masa, různých surovin a smetany. Dnes řada hostů zjistila, že těstoviny nebo pizza jsou dobré i s málo ingrediencemi. Dnešní zákazníci taky už dokážou porovnávat kvalitu jídel, protože italskou kuchyni znají ze zahraničí," řekla Hedvika Šenkýrová z pražské pizzerie Severka.

Na náročnější poptávku hostů zareagovaly české pizzerie rozšířením nabídky italských jídel o různé typy těstovin, mořských ryb a darů moře. Ryby jsou součástí i japonského sushi, které se v ČR poprvé začalo nabízet v roce 1999. Zpočátku lidé tuto rýžovou specialitu vnímali jako něco exotického a luxusního, dnes už si sushi dopřávají ve větší míře.

Nenápadný půvab syrových ryb

"Lidé zpočátku sushi vnímali jako zvláštnost či nadstandard, někomu mohlo připadat nechutné jíst syrové ryby, ale postupem času tomu přicházeli na chuť. Dnes je to již běžná věc a obliba sushi stále roste," uvedla šéfkuchařka pražské restaurace Barock Jana Janatová.



Kreveta a sushi

 

Podobnou zkušenost má marketingový manažer pražské restaurace Millhouse Sushi Jiří Vančura, podle něhož je sushi dostupnější než dříve. "Sushi se stává čím dál tím méně luxusní záležitostí z pohledu ceny, a to hlavně v Praze. Pokud srovnáme průměrnou konzumaci na osobu před pěti lety a dnes, byla cenově dost podobná, okolo 700 korun, nicméně v dnešní době již není večeře do 1000 Kč vnímána jako luxusní, spíš vyšší standard," uvedl Vančura.

Dodal, že současným trendem je vznik nových restaurací zaměřených na jednodušší styl a nižší cenu, které uspokojí poptávku po levnějším sushi. Japonskou specialitu s křenem wasabi, zázvorem, zeleninou, vajíčkem či rybami kromě restaurací a sushi barů nabízí i některé trafiky a obchodní řetězce.

Zatímco fastfoody, pizzerie a sushi bary byly v Česku v devadesátých letech novinkou, kavárny jsou na našem gastronomickém trhu podstatně déle. I tato zařízení ale za posledních 15 let prošla řadou změn. "V posledních letech počet kaváren stoupnul a jejich kvalita se v průměru bezpochyby zlepšila," usuzuje majitel pražského Cafe Louvre Sylvio Spohr. Jeho slova potvrzují i statistiky, podle kterých se počet kaváren od roku 1998 více než zdvojnásobil.

Když méně znamená více

"Dnešní zákazníci jsou mnohem zkušenější, náročnější a někteří i bohatší. Čím dál více je tak nutné typ svého zákazníka znát a vše podřídit jeho potřebám," doplnil Spohr s tím, že hosté si v případě nespokojenosti nestěžují, ale příště už zkrátka nepřijdou.

Zátiší v restauraci

 

Kavárny mají proti minulosti také jiný sortiment, který se týká především kávových a čokoládových nápojů. "V tom je jistě největší změna. Dříve byl člověk rád, že sehnal nějakou zrnkovou kávu, dnes je možné vybírat z několik desítek zrnkových či mletých káv, doplňků a čokolád," popsal majitel pražské kavárny Zanzibar Tomáš Novotný. Dodal, že kavárny a jejich nabídka se sice mění, potřeba lidí setkávat se je ale stále stejná.

 

Zdroj: http://www.tyden.cz/rubriky/apetit/od-knedliku-k-sushi-ceske-restaurace-v-promenach-casu_34503.html

 

Foto: Profimedia

 

 

optimalizace PageRank.cz

Vyhledávání

Přepnout na mobilní verzi

V případě, že máte dotaz, požadavek či zajímavý nápad, nebo nám jen chcete zaslat zajímavý podnět či recept, tak nás neváhejte kontaktovat na emailu: kvasnicka.david@gmail.com.